joi, 27 martie 2014

Riga - Acasa

Am spus ca voi scrie si despre calatorii, m-am hotarat sa incep cu destinatia mea favorita. Riga este capitala Letoniei, situata la malul Marii Baltice. Riga este cel mai mare oras din Țǎrile Baltice, fiind un centru important cultural, educațional, politic, financiar și politic din zonǎ.(Da, asta e de pe Wikipedia, sa dea bine). Nu stiu de unde sa incep, pentru ca atunci cand ma gandesc la Riga imi dispar toate informatiile din cap si mi se umple sufletul de liniste. Voi spune ca este orasul meu preferat din Europa, al doilea oras in care am simtit ca as putea locui, primul a fost Nisa-Franta. Nu ma atasez de locuri, dar fiecare are o energie speciala iar acest oras a fost singurul care m-a facut sa ma simt ca acasa, de fapt am simtit ca mi-a fost candva casa, oi fi trait acolo intr-o viata anterioara. :) Iubesc sa calatoresc, imi place Grecia pentru mancare (yummy), Italia tot pentru mancare, Elvetia pentru buisness etc, dar nu mi-as dori sa traiesc in nici una din aceste tari. Revenind la Riga, am vizitat-o anul trecut in luna august. Nu stiam mare lucru despre acest oras, poate si de-asta am fost impresionata de frumusetea lui. Nu prea dau eu check in-uri pe Facebook, dar oraselul asta e atat de frumos, mi-a dat o energie atat de frumoasa incat a trebuit sa impartasesc asta. Am scris :"M-am indragostit de Riga, capitala Letoniei. O combinatie delicioasa intre Rusia, Anglia si Florenţa...femeile sunt blonde, inalte si au ochii albastri...se urca feminin pe bicicleta sau la volanul unui Lexus, toate imbracate in rochii scurtute si frumos colorate. Barbatii sunt şateni, masculini, inalti...se urca si ei pe bicicleta sau la volanul unui Bentley, purtand costume superbe, nimeni nu poarta tricouri mulate. Arhitectura este fascinanta, nimeni nu claxoneaza pe strazile inguste, cu sens unic...Nu am vazut nici urma de caini sau pisici, doar cateva vrabiute si un porumbel. i just loooove it!".
 E o tara cu oameni fericiti! E o tara bogata, dar bogatia lor e cumpatata, nu e asa cum ne imaginam noi bogatia. Riga are cel mai darapanat aeroport pe care l-am vazut vreodata, nu au cele mai bune drumuri, ba chiar as compara Letonia cu Romania la capitolul asta. E cam greu sa vii si sa pleci de-acolo, dar nu se plange nimeni de asta, ei sunt fericiti la casele lor frumoase, nu au de ce sa plece, iar daca vreun turist fitos se sperie de aeroportul lor, va ramane cu gura cascata odata ajuns in oras. Parca letonienii au atins un nivel superior de constiinta, parca ei stiu niste secrete pentru bunastare si le-au pus in aplicare iar acum ii privesc pe vizitatorii lor cu un zambet bland care spune "blegutilor...dac-ati sti voi ce simplu e...".


Toti au acelasi zambet, de la fata care mi-a vandut cirese la un colt de strada pana la bancherul care mananca la un restaurant de langa Ambasada Suediei la Riga. Parca locuiesc acolo de sute de ani, parca nu ii supara nimic, parca inteleg totul, parca nu au niciun fel de conflict, iar asta ii ajuta sa ramana tineri si frumosi, parca sunt decupati din reviste. Imaginati-va o lume atat de fericita incat nimeni nu se plange ca are cosuri, ca nu il mai incape sacoul, ca e praf pe strada etc. Acea lume e Riga! Nu exagerez, oamenii aia par eliberati de orice complex, pentru ei nu pare sa existe optiunea de a fi complexat, ingrijorat. Nu stiu ce mananca, dar radiaza de fericire si de frumusete. Apropo de mancare...e singurul lucru care nu m-a dat pe spate in Riga, mancarea a fost mediocra. Desi majoritatea restaurantelor sunt cu specific mediteranean, ceva nu mi-a placut, dar daca lor le face bine...:)
Intr-una din zile am comandat o supa venetiana,a fost oribila, pe cand supa venetiana pe care am mancat-o la Venetia a fost cea mai buna chestie pe care am mancat-o vreodata.
Am zburat cu un avion micut si dragut care se asorteaza foarte bine cu aeroportul lor mic si practic. Nu investesc in chestii inutile, ca alte tari pe care le mai cunoastem noi... Investesc in bunastarea lor ca tara si le iese foarte bine, fara sa transmita egoism, ca alte tari pe care le mai cunosc eu.
Sunt pasionata de arhitectura, dar nu in sensul clasic, nu e ca atunci cand cunosti o gramada de informatii inutile, nu. Eu iubesc arhitectura, imi transmite lucruri. De exemplu Catedrala Mitropolitana din Sibiu m-a inspaimantat. Serios, google it, nu e inspaimantatoare? Eh, arhitectura orasului Riga m-a lasat fara cuvinte, mi-a transmis lucruri frumoase, a completat perfect peisajul oferit de elementele enumerate mai sus.Overview-imagine de pe Google.
 In Riga gasesti cu greu doua cladiri asemanatoare.

In Riga intalnim peste 800 de cladiri monumentale in stil Art Nouveau, cele mai multe la un loc din intreaga lume, de aici renumele de "Capitala Mondiala Art Nouveau". Wow, nu-i asa? Desi e o minunata destinatie de vacanta, in Riga te poti simti ca acasa, nu esti calcat in picioare de alti turisti si nici nu esti tras de maneca sa cumperi suveniruri. Riga este eleganta, inteleapta, matura, naturala, superba!
Intr-un studio foto din Riga am fotografiat si o chestie funny :)
Daca vrei sa party hard si sa modern, nu e de tine. Daca vrei sa...Divin, iti recomand. Eu ma voi intoarce la Riga cu siguranta. Ziua mea a devenit mai buna doar amintindu-mi aceasta calatorie. As putea vorbi despre aceasta experienta zile intregi, cu zambetul pe buze si cu soare in suflet, dar cred ca deja am scris cam mult. Sper ca v-am facut si pe voi sa evadati in acest oras de vis. Data viitoare cred ca voi scrie despre Istanbul. In viziunea mea, Istanbulul se afla la polul opus, dar acolo am primit o lectie foarte importanta... Pe data viitoare! :)

6 comentarii:

  1. Pare atat de frumos si ireal in acelasi timp tot ceea ce ai scris, Riga prin ochii tai..M-ai facut sa visez, pare-se ca lumea acesta nu a fost contaminata de tot restul lumii, oare cum au reusit? Tre'sa fie minunat acolo, pozele sunt frumoase(multumim Wiki si Google) tu nu ai facut? Intr-adevar se vede ca este un oras curat si in ciuda stilului Art Nouveau, totusi acolo s'a oprit timpul in loc. Pare un basm tare frumos! Sa speram ca va ramane asa pentru foarte mult timp de acum incolo..cred ca nu risca nimic din moment ce 'no party si modern', va fi ocolita de iubitorii de genul mai sus citati ^_^ Pe data viitoare, abia astept! O zi buna minunata Ica :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-adevar, pare ireal. Eram vrajita de frumusetea acelui oras ,vrajita asa cum nu m-a vrajit nimeni si nimic pana atunci. Am facut si eu poze ,doar doua sunt de pe Google,trebuia sa arat arhitectura iar in cele facute de mine cu telefonul nu se vedea mare lucru. Sper sa revin in Riga peste 10-20 de ani si sa o gasesc la fel de fascinanta, inca "nepoluata". Am uitat sa spun ca acolo toata lumea vorbesre engleza,inclusiv fata care mi-a vandut cirese. Vorbesc o engleza curata cu zambetul pe buze,spre deosebire de alti europeni care se uita urat la tine daca le ceri sa vorbeasca in engleza si insista sa presare cateva cuvinte in limba lor,de parca esti obligat sa inveti cateva cuvinte daca indraznesti sa le vizitezi tara. Letonienii se poarta foarte frumos cu turistii,ii primesc cu drag in basmul lor. :) Si eu ma bucur ca nu sunt singura care s-a speriat de Catedrala din Sibiu. Nice to meet you! :)) Mulțumesc mult pentru gandurile frumoase, o zi buna si tie! :*

      Ștergere
  2. P.S Eu, de asemenea, am ramas socata de Catedrala din Sibiu, ma gandeam ca era unica si nebuna pe deasupra, m-ai consolat fara sa vrei :)))

    RăspundețiȘtergere
  3. Hmmm...Cred ca si Amsterdamul ti-ar placea....sau chiar Rotterdamul....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Amsterdamul deja e cam modern pentru o babaciune ca mine. :)) din ce-am vazut,citit,auzit,e un oras foarte frumos,mi-ar placea pentru un city break,dar nu m-as simti ca acasa...stii tu,Kant,Osho,alea-alea.:)) Oricum,e pe lista pentru anul viitor...

      Ștergere
  4. Pare un oras superb.Multumesc ca ai impartasit cu noi impresiile tale.

    RăspundețiȘtergere